EMULATORS.LV

 

Ar vakardienas zināšanām un paņēmieniem tirgu neiekarot, drīzākais zaudēsiet

FEBRUĀRIS / 2011 – Daudzu Latvijas uzņēmumu (un ne tikai) šodienas panākumi balstās pagātnē, kas ir pluss. Bet iemesli šiem panākumiem ir tas, ka agrāk nepastāvēja konkurences, nebija plašākas izvēles iespējas, patērētāji bija mazāk prasīgi un izglītoti, bija garantēts noiets, problēmu gadījumos varēja garantēti saņemt naudu utt.

Šodien vakardienas veiksminieki ne būt tādi vairs nav. Viņi ir aizmirsuši, ka notiek paaudžu maiņas, ka notiek izmaiņas patērētāju uzvedībā, ka katru dienu dzimst jauni uzņēmumi, jaunas zināšanas, ka IKVIENS uzņēmums pasaulē grib augt. Pat tie, kuriem it kā viss ir kārtībā simtprocentīgi neattīstās (nav noslogotas visas ražošanas jaudas, nauda atrodas bez kustības u.c.). Jā , zināmā mērā Latvijas uzņēmumiem 2010.gadā un 2011.gadā ir paveicies – pasaulē bija nelabvēlīgi klimatiskie apstākļi, bet Latvijā tādu nebija. Bez tam dažādu pasaules valstu ekonomiku glābšanā iemestā nauda ir devusies milzīgos apjomos uz izejvielu un pārtikas tirgu (jo trūka drošu investīcijas sektoru un objektu), tādējādi uzdzenot daudzu šo aktīvu cenas milzīgos augstumos. Tāpēc pasaulē tiek cerēts un strādāts, lai 2011.gada ražošanas sezona būs labāka par pagājušo gadu –  labvēlīgi laika apstākļi, ekonomikas atkopšanās, investīciju iespēju dažādošanās. Noteikti būsiet pamanījuši kaimiņvalstu LIELOS saukļus – ekonomikas modernizācija, jaunu darba vietu radīšana, ekonomiskā ekspansija un citus.

Uzņēmumi, kuri patiešām (Latvijā) pašlaik ir ienesīgi (pelna naudu) nekā nedara savu biznesa modeļu uzlabošanā, ne paši izglītojas jaunajās zināšanās, ne arī piesaista tādas, cerot ka mūžīgi varēs baudīt dzīvi. Iemesli ir tieši konkurences trūkumā un apstāklī, ka vietējā tirgū visi viens otru pazīst un var šo to sarunāt (kam ar profesionālismu ir maz sakara). Parasti plašākos ūdeņos šādi uzņēmumi māk dzīvot tikai ar zemākām cenām, citi biznesa attīstības modeļi tiem ir sveši vai arī dzīvē neprot tos īstenot (tā kā tie ir visai virspusēji un sagrābstīti bez jelkādas izpratnes).

Šādi uzņēmumi nespēj radīt preces ar pievienoto vērtību. Šodien ir daudz metožu, kā apsteigt un pārtrumpot šādus uzņēmumus  gan uz vietas, gan ārpus tradicionāliem tirgiem – mārketingā, pārdošanas metodēs, biznesa modeļos, attīstībā utt.

Ar pilnīgu neizpratni uztveru racionālas plānošanas, prognozēšanas un risku pārvaldīšanas trūkumu uzņēmumos. Tieši ar to lielā mērā skaidrojams, kāpēc krīze Latvijas uzņēmumus skāra tik dziļi.

(Lai kādam nešķistu, ka runāju par to , kas man ir svešs, tad atklāšu – risku pārvaldīšanā esmu darbojies un darbojos krietni pamatīgi)

Ko dara ārvalstu konkurenti – priecājas par šādu nekritisku attieksmi. Atrodas pat ļoti atjautīgi (pēdiņās) ārvalstu uzņēmumi (ne visi) un iesaka no pirmā skata noderīgus biznesa soļus (bet ilgtermiņā tie nodara milzu kaitējumu)

Vajag pierādījumus?

  • Paskatīsimies mazliet pagātnē (četri gadi atpakaļ). Laikā kad visi ekonomikas rādītāji uzrādīja ka Latvijas ekonomikā briest nepatikšanas lielākā daļa rīkojās pēc principu neko neredzu ( šeit es domāju gan uzņēmumus, gan iedzīvotājus), neko nedzirdu UN IEGRĀBĀS. Vēlreiz atkārtošu to, ka ekonomiskā krīze Latviju skars, varēja redzēt jau pusgadu pirms tās sākšanās (reti kurš uzņēmums gatavojās tuvojošajai krīzei)
  • Laikā, kad ekonomikā plosījās orkāns (divi gadi atpakaļ), uzņēmumi sāka jaunus biznesa novirzienus UN NOGRIMA  Parādiet man kaut vienu kuģīti, kas vētras laikā iziet no piestātnes un dodas jūrā zvejot.

Vai uzņēmumi ir mācījušies no savām (tieši SAVĀM) kļūdām. Mans subjektīvais viedoklis saka KA NAV. Ar vārdu uzņēmums es nedomāju ko abstraktu, es domāju konkrēti – zemnieku saimniecību, tirdzniecības veikalu, ražotni, medicīnas iestādi un citus.

Pūlējos šajā savā bloga ierakstā aiziet ārpus manām tradicionālajām tēmām, un īsumā pieskarties daudziem ļoti nozīmīgiem faktoriem. Ja kāds grib vairāk, tad lūdzu varat droši sazināties ar mani.

Esmu zinošs un prasmīgs biznesā un mārketingā. Ievērojama pieredze ar dažādiem uzdevumiem un mērķiem:  

  • tirgu iekarošanā,
  • nišu atņemšana konkurentiem,
  • trāpījums interesējošās mērķa auditorijās

Sazinieties –  Telefons, E-pasts, Ziņojums!

t: +(371) 26705808

Ramils Kadirovs

Ierakstīt komentāru: