EMULATORS.LV

 

Biznesā visbiežāk pieļautās kļūdas no kurām var arī izvairīties

DECEMBRIS / 2009 – Šoreiz par izvairīšanos no biežāk pieļautajām kļūdām biznesā, kas varēja arī nebūt, apkopojot citu savulaik aprakstīto un papildinot ar saviem ieteikumiem.

1. Neefektīvs mārketings vai mārketinga trūkums. Neskatoties uz plaši izplatītajiem priekšstatiem – ja ir laba prece vai pakalpojums, tad pircējs atradīsies – ir ļoti maz tādu preču vai pakalpojumu, kas spēj “pārdot paši sevi” (tos pērk, tāpēc ka tie ir labi, kvalitatīvi, nepieciešami). Ja uzņēmējam pašam nav laika nodarboties ar produktu mārketingu, tad tas ir jāuztic profesionālim. Mārketings palīdz pārdot preci un iegūt nepieciešamos līdzekļus, ar kuru palīdzību bizness tiek uzturēts un attīstīts. Mūsdienu biznesā mārketings ir nepieciešamība un ikdienas darbs.

2. Nepārdomāta vietas izvēle uzņēmējdarbībai. Zema nomas maksa vēl visu neizšķir. Pat vislabākā kafejnīca, veikals vai salons nespēs rentabli darboties, ja tas atradīsies klientiem neizdevīgā vietā. Meklējot vietu savam uzņēmumam, ir jāņem vērā gan tas, kāda būs cilvēku un transporta plūsma gar to, gan tas, cik potenciālo pircēju iegriezīsies veikalā un cik paies garām darba dienas laikā, noslēdzoties darba dienai un brīvdienās (kā arī sezonalitātes faktors).

3. Svarīgu lietu un nepatīkamu lietu atlikšana. Uzsākot savu biznesu, uzņēmējs drīz vien izjūt to, kā tiek ierakts dažādu papīru kalnos. Ja šie darbi tiek atlikti uz vēlāku laiku, tad dokumentu kalns tikai augs vēl lielāks, un iznākumā uzņēmējam nāksies darīt visu pēdējā brīdī. Pats esmu pamanījis, kad tieši tad daudzi bijušie uzņēmumu darbinieki (kas ir nolēmuši uzsākt savu biznesu) saprot to darbu, ko ir darījis grāmatvedis, mārketinga cilvēks u.c. Jo paši uz savas ādas sajūt to darba apjomu, kas ir bijis jādara šiem un citiem cilvēkiem liekot lietā savas zināšana un pildot dažādas prasības un uzdevumus.

4. Patērētāju vajadzību ignorēšana. Uzņēmējam izdodas pievērst pircēja uzmanību savai precei vai pakalpojumiem, taču ir ļoti daudz jāstrādā, lai šo uzmanību pastāvīgi noturētu. Patērētāju vajadzību apmierināšana un viņam izdevīga apkalpošana ir svarīgs veiksmīga biznesa priekšnoteikums. Ja uzņēmējs to neievēro, pircēji/lietotāji atrod to/citu, kurš spēj nodrošināt viņiem šo pakalpojumu vai preci.

5. Konkurences ignorēšana. Patērētāju lojalitāte kļūst nenoturīga. Šodien pircējs iet tur, kur tas var atrast labāku vai lētāku preci atkarībā no savām vajadzībām. Tas notiek pat tad, ja ir izveidojušās ilglaicīgas darījumu attiecības. Uzņēmējam ir jāseko saviem konkurentiem un to aktivitātēm. Jāatrod laiks jaunu metožu izstrādei, lai veicinātu preču pārdošanu un uzlabotu, klientu apkalpošanu.

6. Nekompetenti darbinieki. Darbā ir jāpieņem darbinieki, kuri ir nepieciešami uzņēmuma darba procesam. Pieņemot kādu darbā, ir jāpārliecinās par to, ka šis cilvēks spēj pareizi pildīt savus darba uzdevumus. Ir jāatceras, ka apmierināti darbinieki savu darbu veic daudz labāk par neapmierinātiem (motivācija un gandarījums). Pēdējā laika tendence, protams, ir ekonomēt uz zinošiem speciālistiem (tā kā  to samaksa ir augstāka par mazāk kvalificētiem un pieredzējušiem), taču šādā gadījumā uzņēmumi riskē zaudēt konkurences cīņā ar citiem uzņēmumiem (vienalga vai tas būtu uzņēmums no blakus ielas, citas pilsētas vai valsts), tā kā lēts darbinieks bieži vien nozīmē ieguldījums uzņēmuma apgrozījuma palielināšanā būs daudz mazāks par kompetenta darbinieka devumu, mazāk iniciatīvas u.c.

7. Erudīcija vairākās jomās. Iespējams, ka uzņēmējs spēj un prot gatavot garšīgu ēdienu, vislabāk veikt dzīvokļu un māju remontus vai taisīt funkcionālākās un skaistākās mājas lapas internetā. Taču tas nebūs pietiekoši. Lai sava uzņēmuma pakalpojumus pārdotu, vēl ir mazliet jāpārzina grāmatvedība, personāla vadīšana u.c. Ja šādu prasmju trūkst tad tās ir vai nu jāapgūst vai arī jāpiesaista vajadzīgie speciālisti.

8.Naudas plūsmas kontrolēšana. Uzņēmējam noteikti ir jāpārzina naudas plūsmas kustība, lai vismaz aptuveni zinātu to, cik un kurā laikā uzņēmums pelna un tērē. Kā zināms, ja nav naudas, nav arī biznesa. Ja uzņēmumam trūks naudas, to sagaida dažādas problēmas. Uzņēmējam ir skaidri jāzina, kā sekot naudas plūsmai, kas ienāk biznesā un tiek tērēta dažāda veida maksājumiem.

9. Šaurs redzesloks. Visi uzņēmēji sāk biznesu ar vīziju par to, kā viss notiks un attīstīsies. Taču ne visam ir lemts piepildīties. Ir jāmeklē padoms un jācenšas izvērtēt radušos situāciju. To var izdarīt ļoti dažādi – lasīt literatūru par to, kā vadīt mazo biznesu, apmeklēt specializētās mājas lapas internetā, kas ir veltītas šiem jautājumiem, pārrunāt problēmas ar draugiem vai paziņām, kuriem jau ir sava pieredze, tādējādi izvairoties no iespējamām kļūdām un draudiem par kuru esamību ir bijis grūti iedomāties.

10. Neadekvāta plānošana. Kā zināms, bizness ir jāsāk ar reāliem un strikti noteiktiem mērķiem, ieskaitot to izpildes termiņus. Piemēram, ir nepareizi par biznesa mērķi izvirzīt vienkārši pārdošanas apjomu palielināšanu. Tā vietā ir konkrēti jānosaka, cik liels apmērs pārdošanai ir jāsasniedz (piemēram, 19000 latu gadā). Pēc tam ir jāizveido plāns šī mērķa realizēšanai, sadalot to pa posmiem un nosakot katram plāna uzdevumam konkrētu izpildes termiņu. Ir svarīgi pārskatīt sasniegto un padarīto katru dienu un veikt progresa monitoringu. Ja nepieciešams, plānā r jāveic korekcijas. Tas nav akmenī iecirsts. Jo elastības principu biznesā neviens nav atcēlis. Protams, process (plānošana, monitorēšana) nav nevajadzīgi jāsarežģī (arī man ir nācies pavadīt n-tās stundas pie tiešām nevajadzīgu atskaišu rakstīšanas vai nesaprotamās sapulcēs, tā vietā, lai nodarbotos ar reālu ieguldījumu darbā).

NB! Laipni aicināti iepazīties ar mana BLOGA ierakstiem vai ZIŅĀM. Varu Jums noderēt biznesā, mārketingā, PR aktivitātēs, reklāmā? Sazinieties –  Tel, E-pasts, Ziņojums!

Ramils Kadirovs

Ierakstīt komentāru: